Organizacja ślubu i wesela to ogromne przedsięwzięcie wymagające sporej ilości wolnego czasu i umiejętności odpowiedniego dopasowywania wszystkich elementów uroczystości, tak by harmonijnie połączyły się w jedną całość. Niestety nie każda przyszła para młoda ma takie umiejętności oraz tyle czasu, by dopilnować wszystkich zawiłych szczegółów przygotowań do tego ważnego dnia. Na szczęście istnieją zawody takie jak wedding planner, czyli osoba, która jest w stanie sprawić, że ślub i wesele zostaną zorganizowane perfekcyjnie, a wszystkie wspomnienia z nimi związane będą jedynie piękne i wzruszające. Przeczytaj, kim jest wedding planner i jakie są zalety organizacji wesela i ślubu z jego udziałem.
EVENT planner – kto to taki?
Organizacja eventów, w tym ślubu i wesela bardzo często związana jest z wyjątkowo sporą ilością czynności do wykonania i zaplanowania. Dodatkowo wszystko to musi być ze sobą odpowiednio zgrane i dopasowane, tak by uroczystość była spójna. Ponadto dla wielu par młodych już sam fakt zawarcia małżeństwa jest wyjątkowo stresujący, a dodatek w postaci konieczności dopilnowania wszystkich szczegółów sprawia, że presja staje się nie do zniesienia. Osoby takie mają jednak ułatwienie w postaci wedding plannera, czyli specjalisty od przygotowań ślubnych.
Zadaniem konsultanta ślubnego jest realizacja oraz nadzór nad całym wydarzeniem od pierwszych ustaleń, aż po dzień zawarcia związku małżeńskiego. Dodatkowo, event planner powinien przede wszystkim czuwać nad budżetem uroczystości, tak by jej wszystkie elementy zaplanowane przez parę młodą nie przekroczyły ustalonej kwoty równocześnie będąc wykonane na najwyższym poziomie. Konsultant ślubny odpowiada także za wszystkie kontakty i umowy z podwykonawcami. To on wyszukuje najciekawsze oferty ślubne oraz przedstawia je parze młodej, która dokonuje ostatecznego wyboru. Następnie czuwa nad dopełnieniem wszystkich ustaleń przez strony umowy oraz jakością oferowanych usług.
Jednym z istotniejszych zadań wedding plannera będzie również przygotowanie scenariusza całej uroczystości oraz sprawowanie pieczy nad jej kolejnymi elementami. Obecność takiej osoby w trakcie uroczystości, jak np. ślub na plaży będzie nieoceniona, ponieważ pomoże wyeliminować niepotrzebny stres i sprawi, że para młoda będzie mogła skupić się na samym wydarzeniu zamiast pilnowaniu kolejnych szczegółów. Dodatkowo nieoceniona wiedza i doświadczenie konsultanta ślubnego może sprawić, że uroczystość stanie się wyjątkowym i niezwykle eleganckim wydarzeniem, które wspominane będzie jeszcze przez długie lata.
Na czym polega współpraca z konsultantem ślubnym?
Współpraca pary młodej i wedding plannera polega na spotkaniach oraz rozmowach na temat oczekiwań i marzeń przyszłych nowożeńców, przewidywanego budżetu uroczystości oraz zakresu usług będących jej częścią. Następnym etapem współpracy jest przygotowanie kilku różnych propozycji, spośród których przyszła para młoda wybiera najbardziej odpowiadające jej opcje. Wszystko to musi zostać odpowiednio dopasowane do budżetu uroczystości oraz charakteru imprezy, czy też zainteresowań nowożeńców. Wedding planner ma za zadanie polecać i służyć swoim doświadczeniem, podpowiadać najciekawsze opcje, jednocześnie dopasowując się do oczekiwań swoich klientów. Jego zadaniem jest również dbanie o szczegóły takie jak zapisy umów, terminy spotkań z podwykonawcami, wystrój i oprawa uroczystości.
Jakie elementy wchodzą w zakres usług wedding plannera?
Wedding planner jest osobą, która oferuje swoim klientom kompleksową organizację uroczystości, czyli:
- przygotowanie propozycji ofert, umowy, budżetu a także harmonogramu,
- znalezienie najbardziej odpowiedniego miejsca,
- organizacja wyposażenia sali, namiotu, stołów,
- ustalenie oprawy muzycznej i oświetlenia,
- przygotowanie dekoracji oraz scenografii weselnej,
- znalezienie odpowiedniej firmy cateringowej oraz ustalenie menu,
- zapewnienie słodkiego stołu, tortu oraz usług barmańskich,
- zapewnienie transportu oraz noclegu dla gości,
- organizacja przyjęcia powitalnego,
- wybór fotografa,
- przygotowanie atrakcji weselnych,
- znalezienie fryzjerki oraz makijażystki,
- organizacja poprawin.
Kompleksowa, a może częściowa współpraca?
Decyzja o podjęciu kompleksowej współpracy z wedding plannerem oznacza, że będzie on służył nam pomocą we wszystkich wyżej wymienionych kwestiach. Może się jednak zdarzyć, że para młoda będzie chciała jedynie częściowo skorzystać z wiedzy i usług konsultanta ślubnego z uwagi na wcześniej podjęty wybór dotyczący miejsca uroczystości lub niektórych podwykonawców. W takim przypadku współpraca również jest możliwa, a jej koszt zostaje ustalony indywidualnie. Istnieje również opcja zamówienia jedynie niektórych usług, takich jak koordynacja przebiegu uroczystości. Wystarczy jedynie skontaktować się z wybranym wedding plannerem, by ustalić szczegóły współpracy.
Jak przedstawia się koszt takiej współpracy?
Kompleksowa organizacja uroczystości weselnej w naszym kraju to koszt pomiędzy 14 000 a 18 000 zł. Sama usługa koordynacji wesela wyniesie parę młodą 3 000 zł. Przygotowanie scenariusza uroczystości to koszt 1 000 zł, a wyszukanie oraz polecenie jednego podwykonawcy związane jest z wydatkiem 500 zł.
W przypadku częściowej współpracy wedding planner przygotowuje indywidualna wycenę swoich usług na podstawie zadań, jakie zostały mu powierzone oraz ilości godzin przeznaczonych na spotkania z para młodą i podwykonawcami.
Zalety współpracy z wedding plannerem
Współpraca z wedding plannerem to przede wszystkim ogromny komfort i oszczędność dużej ilości wysiłku i czasu dla pary młodej. Korzystając z usług konsultanta ślubnego nie musisz samodzielnie wyszukiwać wszystkich ofert podwykonawców ani dopasowywać wszystkich elementów uroczystości do jej ogólnych założeń pilnując przy tym wszystkim budżetu oraz terminarza. Wszystkim tym zajmie się wedding planner, który sprawi, ze Twój ślub i wesele będą niezapomnianym i wzruszającym przeżyciem.
Usługi, które oferuje konsultant ślubny będą również nieocenione w przypadku, gdy przyszła para młoda mieszka obecnie poza granicami Polski, jednak marzy o ślubie w miejscu swojego urodzenia. Wedding planner jest w stanie zorganizować wtedy każdy szczegół pozostając w stałym kontakcie ze swoimi klientami.
Jakie są cechy idealnego wedding plannera?
Profesjonalny wedding plenner to przede wszystkim osoba kreatywna, pomysłowa i posiadająca fantazję. Dobry konsultant ślubny powinien posiadać również umiejętności zarzadzania i dobrej organizacji pracy, tak by z łatwością „dopinać” wszystkie szczegóły i poszczególne współprace. Nie należy również zapominać o skrupulatności oraz umiejętności wsłuchiwania się w potrzeby i oczekiwania klientów, tak by organizacja eventów była dopasowana idealnie do ich oczekiwań i najskrytszych marzeń. Współpraca z osobą, która na siłę będzie próbowała przeforsować swoje propozycje nie słuchając przy tym pary młodej będzie jedynie pasmem porażek i może zakończyć się niespodziewanymi przeszkodami w trakcie samej uroczystości. Najistotniejsze w takiej współpracy jest wiec znalezienie wspólnego języka i autentyczne polubienie się, tak by komunikować się łatwo i sprawnie.